Izaiás azt mondja, hogy egy ember elköltözésekor az egész pokol megmozdul és legádázabb gonosz szellemeket küldi ki, hogy megkísértsék a testét elhagyni készülő lelket, hogy azt aztán Jézus Krisztus ítélőszéke előtt bevádolhassák: „Alant a pokol megháborodott jöveteleden, eléd menvén, felköltötte neked az óriásokat.” (Iz 14,9) Ha azonban Richárd állítása szerint a gonoszok látják, hogy Mária véd valamely lelket, nem merészelik azt bevádolni, mert tudják, hogy az isteni Bíró még egyetlen egy lelket sem taszított el magától, s nem is fog eltaszítani, kit hatalmas anyja pártfogol. (Ap. Pep. t. 5. lect. 244.) Szent Jeremos azt írja Szent Eustochiumnak (Epist. 2.). hogy Mária hű szolgáit haláluk óráján nemcsak megsegíti, hanem eléjük is jön az ég felé való útjukban, hogy őket bátorítsa és Isten ítélőszéke elé vezesse. Ez megegyezik azzal, amit a bold. Szűz Szent Brigittának mondott, mikor vele hű szolgáinak halálos ágyukon való állapotáról beszélt: „Akkor én az ő szeretett anyjuk és királynéjuk, eléjük jövök, hogy vigasztaljam őket, hogy enyhülést szerezzek nekik.” (Rev. 1. c. 20.) Ferreri Szent Vince is tanítja, hogy a haldoklók lelkét a boldogságos Szűz viszi magával. (Serm. de Ass.) Szeretett királynőnk védőpalástja alá fogadja hű szolgáinak lelkeit, maga viszi őket bírájuk, Jézus elé és ott kieszközli számukra az üdvösséget. Így történt a dolog Szent Brigitta fiával, Károllyal is. (Revel. lib. 7. c. 13.) Katona volt s anyjától távol halt meg, ki igen nagy gondban volt üdvőssége miatt. A boldogságos Szűz azonban kijelenté neki, hogy Károly iránta való nagy szereteténél fogva üdvözült, mert halálakor mellette állt segítségével és sugallta neki ama keresztény erényindulatokat, miket e pillanatokban szükségképpen fel kellett magában ébresztenie. Egyidőben megpillantotta a szent Jézust a trónon és mellette a sátánt, ki két vádat emelt a boldogságos Szűz ellen, nevezetesen, hogy Mária meggátolta őt abban, hogy Károlyt megkísérthesse és maga vitte annak lelkét az isteni Bíró elé, s azt ily módon megmentette, anélkül, hogy megengedte volna neki az okok felsorolását, melyeknek alapján ő Károlyt a saját tulajdona gyanánt tekintheti. Majd látta a szent, mint űzi el Jézus a sátánt s mint viszik Károly lelkét az égbe.