És Jézus Krisztus csakugyan, hogy a jelképeknek értelmet, a formáknak tartalmat adjon, megalapítja az Újszövetség első és legszükségesebb szentségét: a keresztséget.
Mikor maga is beállott a Jordán habjaiba, hogy mint az egész bűnös világ erkölcsi képviselője szent rokonától alázattal elfogadja a bűnbánat keresztséget, a Szentatyák szerint a vízzel közölte az erőt, hogy szentségi anyag s az újjászületés fürdője legyen. „Mióta Krisztus bemártotta magát a vízbe – mondja Szent Ágoston –, a víz erőt nyert minden bűn lemosására.”
A Nikodemussal folytatott magánbeszélgetésében már határozottan rámutat a keresztség feltétlen szükségességére: „Ha ki újonnan nem születik vízből és Szentlélekből, nem mehet be az Isten országába”. (Jn 3,5)
Annyit bizonyosra vehetünk, hogy a keresztséget, mint szentséget már szenvedése előtt rendszeresen meg is alapítja. Hiszen apostolait az utolsó vacsorán már áldoztatja s papokká szenteli, amit alig tett volna, mielőtt a keresztségben nem részesülnek.
A keresztség általánosan kötelező voltát mennybemenete előtt hirdeti ki, midőn nagy ünnepélyességgel így szól: „Elmenvén tehát tanítsatok minden nemzeteket, megkeresztelvén őket az Atyának és Fiúnak és Szentléleknek nevében … aki hiszen és megkereszteltetik, üdvözül, aki pedig nem hiszen, elkárhozik”. (Mt 28,19; Mk 16,16) E törvény pedig, mint méltán feltehetjük, az Egyház születése napján pünkösdkor lépett érvénybe. Tényleg e napot a Szentlélek eljövetelén kívül 3000 ember megkeresztelkedése tette örökre nevezetessé. Ettől fogva a keresztség forrása mind dúsabban kezdi áztatni a lelkek földjét. Szamaria városa hisz a Filep által hirdetett igének s megkeresztelkedik. (ApCsel 8) Kandaces királynő egyik főtisztje utazás közben kéri s kapja meg ugyancsak Fileptől a szent keresztség mérhetetlen ajándékát s aztán túláradó örömmel tér hazájába (ApCsel 8,27) stb. Miként az Írás számtalan helye elárulja, az apostolok s tanítványok nem szűnnek hirdetni a keresztséget, mint az Istenhez térés, az ő országába való belépés s az üdvösségnek nélkülözhetetlen feltételét.