December 16. | Hogyan készítette elő Isten kegyelme Szűz Máriát magasztos hivatására?

Előgyakorlatok

1. Halljad Izaiás prófétának szavát, amint hirdeti a népeknek: „Íme, a Szűz méhében fogan és fiút szül; neve Emmánuel lesz.” (Iz 7,14)

2. Kérd Istent, hogy Szűz Mária által mindig jobban átalakulj Krisztusba.

I. Szűz Mária az ószövetségben

Amikor Isten öröktől fogva előrelátta az emberi nem bűnbeesését, egyúttal öröktől fogva el is határozta annak megváltását. És amikor isteni tekintete ráesett a jövendőbeli Megváltóra, a Megváltó mellett ott állott szeme előtt kezdettől fogva édesanyjának képe is. Ez Szűz Mária örök kiválasztása Isten megváltási tervében. Amit Isten így öröktől fogva elhatározott és előre látott, azt a bűnbeesés után az első emberpárnak azonnal ki is hirdette. „Ellenségeskedést vetek közéd és az asszony közé”, szólt Isten a kígyóhoz ősszüleink jelenlétében, „ivadékod és ivadéka közé. Az széttiporja fejedet, te pedig a sarka után leselkedel.” (Ter 3,15) Izaiás próféta pedig mint külön isteni jelre hivatkozik, amikor mondja: „Ezért az Úr maga ad majd nektek jelt: Íme, a Szűz méhében fogan és fiút szül; neve Emmanuel lesz.” Eszter és Judit Szűz Máriának voltak előképei. Valamint Eszter könyörgése folytán a zsidó nép megszabadult a végveszedelemből mely Ámán részéről fenyegette, úgy Szűz Mária közvetítése által az egész világ meg fog szabadulni a bűn és kárhozat veszedelméből, melybe az ördög csábítása sodorta. Valamint Judit Holofernes kezéből szabadította meg népét, úgy Szűz Mária a sátán kezéből ragadja ki a végpusztulásnak indult emberi nemet. A frígyszekrény, Gedeon gyapja szintén Szűz Máriát jelzik és hirdetik. Ádámtól kezdve végig az összes nemzedékeken át előkészítette Isten jövendőbeli édesanyjának testét, hogy az olyan legyen, amint az végtelenül magasztos hivatásának és annak a léleknek megfelel, melyet Isten a kegyelem teljességével akart megáldani. Így készítette el Isten szentséges anyjának hivatását az ószövetségben.

Tanuljunk ebből bízni Isten kegyelmében, aki a mi utainkat is elkészíti és gondviselésével körülvett, még mielőtt születtünk. „Íme, tenyeremre rajzoltalak téged”, mondja Izaiás prófétánál (Iz 49,16), Jeremiás által pedig hirdeti: „Örök szeretettel szeretlek téged, azért könyörületességemben magamhoz vontalak téged.” (Jer 31,3) Már a természet rendjében is öröktől fogva gondoskodott Isten rólunk. Öröktől fogva ott állott szeme előtt az a búzakalász, melyet mai napi táplálásodra hozott létre gondviselő keze. Öröktől fogva neked szánta azt az örömet, mely ma megörvendezteti szívedet, hacsak szent és tiszta. De még sokkal többet tett a természetfölötti rendben. Már régen elkészítette lelked utait kegyelmeivel, sugallataival, a külső események gondos irányításával lelked javára. Hány bűntől, talán a végleges elkárhozástól óvott meg az ő szeretettel teljes gondoskodása, mely nem engedett oly körülmények közé jutnod, hogy elveszítsed lelked üdvösségét. Azért ismerd föl mindenben Isten kezét, még abban is, ami fájdalmas és szenvedést jelent; ismerd föl Isten kezét akkor is, mikor nem oly világosak előtted tervei és szándékai. Hány ember számára volt rövid földi élet az örök élet bölcsője, míg hosszabb élet a földön kárhozatba vitte volna őket. „Isten közreműködtet mindent azok javára, akik őt szeretik”, mondja Szent Pál. (Róm 8,28)

II. Szűz Mária kiváltságai

Amikor Isten Szűz Máriát kiválasztotta egyszülött Fiának édesanyjává, egyúttal eltökélte azt is, hogy méltó anyja lesz az Üdvözítőnek. Azért életének első pillanatától kezdve a kegyelmek és adományok, a kiváltságok egész özönével halmozta el lelkét. Ezek közül első volt szeplőtelen fogantatása. Szűz Máriának ez a kiváltsága azt jelenti, hogy Jézus érdemeire való tekintettel Isten a Szent Szűz lelkét létének első pillanatától kezdve fölékesítette a megszentelő kegyelemmel, vagyis nem volt oly pillanat, melyben Szűz Mária lelke ne lett volna Isten előtt az öröm és a szeretet tárgya. Az áteredő bűn, melynek következtében minden ember lelke létének kezdetén meg van fosztva a megszentelő kegyelemtől, Szűz Mária lelkét nem érintette.

Isten egyúttal oly mértékben öntötte bele a Szent Szűz lelkébe mindjárt fogantatása pillanatában a megszentelő kegyelmet, hogy a szentek véleménye szerint annak bősége már akkor meghaladta az összes szentek és angyalok kegyelmi mértékét, mellyel most a mennyországban rendelkeznek. Sőt, az Isten által megállapított rend szerint semilyen puszta teremtmény Szűz Máriánál nagyobb kegyelmi bőséget be sem fogadhat. Ezért nevezzük a Boldogságos Szűzet malaszttal, kegyelemmel teljesnek.

Az áteredő bűntől való mentességgel együttjárt az a kiváltság, hogy Szűz Máriában a test minden hajlamával együtt teljesen alá volt vetve a léleknek és akaratnak. Ennek parancsa nélkül semilyen indulat az alsó vágyóképességben nem keletkezhetett, az akarat pedig tökéletesen követte a kegyelemtől megvilágosított értelmet. Így Szűz Máriának egész benseje tökéletes rendnek és összhangnak örvendett, melyet semmiféle rendetlenség soha meg nem zavart. Ebből folyik Szűz Mária bűnmentessége. Mert nemcsak az áteredő bűntől óvta őt meg Isten kegyelme, hanem minden személyes bűntől és erkölcsi tökéletlenségtől is.

A megszentelő kegyelemmel együtt az erények és lelki adományok, főleg a Szentlélek hét adománya, ugyanazzal a bőséggel és teljességgel gazdagították a Boldogságos Szűz lelkét. De a rendkívüli adományok is, melyek a lelket közvetlenül nem tökéletesítik ugyan, de mégis az életszentség díszéhez tartoznak, mint a csodatételek és a jövendölés adománya, mindezek Szűz Máriát is ékesítették, habár alázatosságában nem igen vette igénybe azokat földi életében. Egyáltalán minden lelki adomány, mely valaha szentet ékesített, Szűz Máriának is, éspedig sokkal nagyobb mértékben meg volt adva; mert lehetetlen elképzelni, hogy a lelki adományok kiosztásában Isten édesanyjával szemben szűkebb kezű lett volna, mint szolgáival szemben. Mindenekelőtt az imádság kegyelme a legnagyobb mértékben és a legmagasabb fokban díszítette őt, akit az „áhítat jeles edényének” és a „bölcsesség székének” nevezünk. És ha Keresztelő Szent János még anyjának méhében megnyerte értelmének szabad használatát, akkor méltán feltételezhetjük, hogy Szűz Mária életének első pillanatától kezdve rendelkezett vele, hogy életének minden pillanata tudatosan Istennek legyen szentelve és ne legyen időpont, melyben érdemeit Isten előtt ne gazdagíthatta volna.

Mindezekkel a kegyelmekkel és adományokkal pedig a Boldogságos Szűz a legtökéletesebben közreműködött. Így készítette elő Isten az ő lelkét és így készült ő maga arra a pillanatra, melyben a világ Megváltóját, az Isten Fiát méhébe fogadta.

Tanuld ebből megbecsülni Isten adományait, főleg a megszentelő kegyelmet. Őrizd meg szívedben minden kísértéssel szemben, gyarapítsd és fokozd magadban jócselekedetek és a szentségek gyakori vétele által. Iparkodjál folytonos elővigyázat, lelkiismeretvizsgálat és állandó önmegtagadás által elérni azt, hogy benned is, amennyire az itt a földön lehetséges, minden szenvedély és gerjedelem az ész és az akarat parancsának, irányításának alá legyen vetve. Készítsd el lelkedet, főleg most ádventben Isten bővebb kegyelmeinek befogadására és járulj mindig a leggondosabb előkészülettel és a legtisztább szívvel Üdvözítődhöz a szentáldozásban.

III. Szűz Mária élete az Ige megtestesülése előtt

A hagyomány azt tartja, hogy szülei Szűz Máriát a templom szolgálatára szentelték kiskorától fogva. Így egész élete, eljegyzéséig Szent Józseffel, Isten közvetlen közelében és közvetlen szolgálatában folyt Ie. Imádság és templomi ruhák rendbentartása, részvétel az istentiszteleteken és a szent helyek ékességének gondozása, ez volt mindennapi foglalkozása a Messiás jövendőbeli édesanyjának. Mily szerény külső foglalkozás, de mily értékes Isten előtt! Szűz Máriának mindenegyes cselekedete jobban tetszett Istennek, kedvesebb volt előtte, mint a szentek összes nagy tettei. A kegyelem bősége és a szeretet nagysága adták meg cselekedeteinek azt a megfoghatatlan értékét. A magányban, a templom árnyékában, a szent falak védelmé alatt növekedett föl Istennek ez a lilioma. Valószínűleg már gyermekkorában fogadott örök szűzességet Istennek; ő volt az első, aki ennek a fogadalomnak értékét Isten előtt felfogta és megértette.

Tanuld ebből megbecsülni a magánynak, a visszavonultságnak, a szerény házi vagy templomi munkának, de egyúttal az imádságnak is, az összeszedettségnek az értékét. Tanuld értékelni a tökéletes tisztaságot és a szerzetesi életet. A magány, a visszavonultság, az imádság, a lelkigyakorlat, az alázatos foglalkozások a legjobb előkészület nagyobb munkákra, magasabb feladatok elvégzésére Isten szolgálatában. Ez a legjobb előkészület minden fontos hivatásra, küldetésre, sőt Isten benső, nagyobb kegyelmeinek megszerzésére is.

Imádság

„Istenünk, te azt akartad, hogy Igéd az angyal üzenetére a Boldogságos Szűz Mária méhében testet öltsön; azért hisszük, hogy ő valóban Istennek Anyja, és alázattal könyörgünk, hogy az ő közbenjárására segítségedre találjunk.” (Az Egyház imádsága ádventben.) – Üdvözlégy, Mária.


[1] Ez az elmélkedés elmaradhat, ha az ádventi időszak nem tesz ki négy teljes hetet.